Wat doen wij? We ontzorgen u van uw papierwerk

We geven het toe, een boekhouder heeft zijn imago niet mee, ons werk speelt zich min of meer op de achtergrond af. Toch zijn wij even cruciaal als de stuurman op een schip: we staan u als kapitein bij zodat u volle kracht vooruit kunt en niet argeloos op een hindernis afstevent. 

U bespaart tijd: we nemen uw boekhouding op ons, waken over de aangiftes van btw & belastingen en voorzien u al tussentijds van cijfers. Zo weet u steeds hoe uw onderneming ervoor staat. En natuurlijk berekenen we de voordeligste oplossingen, zodat u nooit teveel betaalt.

Wat moet ik nog doen?

  • Simpel: de facturen voor uw diensten of producten stelt u zelf op. Deze uitgaande facturen houdt u netjes bij, dat kan klassiek op papier. Of u gebruikt onze digitale oplossing om uw facturen te uploaden. Winkels houden ook een dagontvangstenboek bij.
  • De aankopen die u doet voor uw beroep, bijvoorbeeld producten, gereedschap, of bureaubenodigdheden – houdt u eveneens bij.  

En voilà, dat is alles! U bezorgt ons elk kwartaal uw facturen. Vanaf dan is het aan ons en ontzorgen we u van een hoop administratie. Hieronder een overzicht.

1. Btw-aangifte

Elk kwartaal verwerken we uw papieren: we boeken de in- en uitgaande facturen, maken een balans op en doen de btw-aangifte.

Onze overheid geniet graag mee van uw verdiensten, dus u moet uw klanten btw aanrekenen en elk kwartaal deze aangerekende btw doorstorten aan vadertje staat.

Gewoonlijk krijgt u ook BTW terug op alles wat u voor uw werk aangekocht hebt: de aankoop van goederen, een computer, gereedschap, e.d.

2. Belastingaangifte 

Iedereen kent wel de "dikke bruine enveloppe” die jaarlijks in de brievenbus ploft. Mocht u die belastingbrief ooit zelf ingevuld hebben, kent u de jaarlijks groeiende wirwar van codes en vakjes.

Is het zelf invullen nog haalbaar voor een loontrekkende, voor een ondernemer wordt het al snel te complex. Natuurlijk doen we ook dit karwei voor u. Bovendien simuleren we de meest optimale aangifte, zodat u geen cent belastingen te veel betaalt. 

3. Sociale bijdragen

Hierboven hebben we al de BTW en de belastingen vernoemd, de zelfstandige betaalt daarnaast ook sociale bijdragen. Daardoor krijgt u als ondernemer bijvoorbeeld een uitkering bij langdurige ziekte, verlof bij de geboorte van een spruit, of zoals nog niet zo lang geleden: steun tijdens de coronapandemie als u uw zaak moet sluiten.

Ook hier waken we erover dat de bijdragen optimaal afgestemd zijn op uw inkomsten, zodat u niet te veel betaalt. De bijdragen volgen uw inkomen immers met vertraging. Als bij de tussentijdse telling blijkt dat u een goed jaar tegemoet gaat, is ons advies om de sociale bijdragen meteen al te verhogen.

De extra som is toch verschuldigd, maar door ze meteen te betalen, is uw belastbaar inkomen lager en betaalt u dus minder inkomstenbelasting. 

Een heldere uitleg over de sociale bijdragen vindt u hier

4. Tussentijdse telling

Niet verplicht - maar wij vinden dit een cruciaal kompas voor uw onderneming. Na het derde kwartaal extrapoleren we uw cijfers en krijgt u een overzicht hoe het hele jaar zou zijn als inkomsten en uitgaven zich op dezelfde manier doorzetten.

Blijkt het een goed jaar te worden, kunt u nog investeren en belastingen vermijden door de sociale bijdragen meteen te corrigeren. Anders gebeurt dat met vertraging, waardoor u meer belastingen betaalt dan nodig. Ook een hogere voorafbetaling is dan interessant, zo vermijdt u een belastingvermeerdering. 

Is het jaar daarentegen wat minder dan verwacht, vermijdt u juist een te hoge voorafbetaling en kan u eventueel nog bijsturen, een investering uitstellen of nagaan wat er mis is. Bent u klanten vergeten te factureren of is er een andere oorzaak?

Zonder de tussentijdse cijfers, zou u pas een half jaar later op de hoogte zijn van het mindere boekjaar.

5. Jaarrekening

Voor eenmanszaken is de jaarrekening overbodig. Maar als uw onderneming een vennootschap is, is een gedetailleerde boekhouding verplicht en moeten we de jaarrekening "neerleggen" bij de Nationale Bank. 

Het voordeel van de vennootschap zijn de lagere belastingen. Bovendien is er meer ruimte voor fiscale optimalisaties. 

Twijfelt u wat beter bij u past, de eenmanszaak of de vennootschap? Bekijk dan hier de voor- en nadelen.

We brengen u overigens automatisch op de hoogte als het interessanter is om over te stappen naar een vennootschap.

6. Onvervangbaar: onze advieslijn 

We doen niet alleen uw boekhouding, maar we staan u ook bij als u vragen heeft. Stel, u staat voor een uitbreiding of investering. Een veelgestelde vraag die wij dan krijgen: "kan ik dat betalen?" Dat pluizen wij voor u uit en we berekenen meteen ook de interessantste piste (bijvoorbeeld huren, kopen of leasen).

De vragen waar u als ondernemer voor het eerst mee te maken krijgt, hebben wij al veel vaker gezien. Zo kunt u meegenieten van onze doorheen de jaren opgebouwde ervaring.

Is het toch nieuw terrein voor ons? Dan doen we de nodige research. U ontvangt u een advies op maat.

Comptabel - Boekhouder Pelt